Szkoła Doktorska Instytutu Immunologii i Terapii Doświadczalnej PAN prowadzi kształcenia w dwóch dyscyplinach naukowych: nauki biologiczne i nauki medyczne. Kształcenie prowadzone jest w języku angielskim.
Program kształcenia jest realizowany w ciągu 4 lat kształcenia. Składa się na niego 5 modułów zajęć o różnym stopniu wymagalności, a mianowicie:
BSC (Basic) – moduł przedmiotów podstawowych (obligatoryjnych) – 90 godzin;
SPL (Supplementary) – moduł przedmiotów uzupełniających (fakultatywnych) – 40 godzin;
SEM (Seminars) – zajęcia seminaryjne – 15 wystąpień;
PRC (Practical) – zajęcia praktyczne – 60 godzin + 2 aktywności;
ENG (English) – lektorat z języka angielskiego.
Wymagane jest zaliczenie 190 godzin zajęć, 15 wystąpień i 2 aktywności popularyzujących naukę.
Zajęcia odbywają się w języku angielskim, a w przypadku modułów SEM i PRC mogą odbywać się także w języku polskim.
Przez 1 godzinę należy rozumieć 1 godzinę lekcyjną (45 min.)
W uzasadnionych przypadkach Kierownik Szkoły może wyrazić zgodę na zastąpienie kursów przewidzianych w programie zajęciami realizowanymi poza Szkołą, na przykład na innych uczelniach.
Szczegółowy opis poszczególnych modułów
A. Moduł zajęć podstawowych – obligatoryjnych (BSC).
Zajęcia organizowane cyklicznie co 2 lata.
| Przedmiot | Liczba godzin | Efekty uczenia się |
| Immunologia | 30 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW |
| Techniki biologii molekularnej | 10 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW |
| Techniki immunochemii | 10 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW |
| Analiza statystyczna | 30 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW |
| Etyka w nauce | 10 | P8S_WK, P8S_UW, P8S_KO, P8S_KR |
| Wymagalność w ciągu 4 lat kształcenia | 90 |
B. Moduł zajęć uzupełniających – fakultatywnych (SPL)
W tabeli podano przykładowe przedmioty. Zajęcia będą organizowane nieregularnie.
| Przedmiot | Liczba godzin | Efekty uczenia się |
| Badania naukowe – od pomysłu do realizacji (Wa) | 10 | P8S_WG, P8S_UW, P8S_UK, P8S_UO, P8S_UU, P8S_KK |
| Cytometria praktyczna | 10 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW |
| Immunogenetyka | 10 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW |
| Immunologia transplantacyjna | 10 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW |
| Mikrobiologia | 20 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW |
| Moc charyzmy (Wa) | 10 | P8S_WG, P8S_UW, P8S_UK, P8S_UO, P8S_UU, P8S_KK |
| Sekwencjonowanie następnej generacji z elementami analizy bioinformatycznej | 10 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW |
| Wprowadzenie do badań klinicznych (Wa) | 10 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW |
| Wybrane zagadnienia z wirusologii | 10 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW |
| Wymagalność w ciągu 4 lat kształcenia | 40 |
Wa – zajęcia w formie warsztatów z ograniczoną liczbą miejsc w grupie, wymagane są zapisy.
C. Moduł zajęć seminaryjnych (SEM)
| Przedmiot | Liczba godzin | Liczba wystąpień | Efekty uczenia się |
| Seminarium doktoranckie | 120 | 10 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW, P8S_UK, P8S_UO, P8S_UU, P8S_KK |
| Seminarium instytutowe | 100 | 1 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW, P8S_UK, P8S_KK |
| Naukowa sesja doktorancka | 32 | 4 | P8S_WG, P8S_WK, P8S_UW, P8S_UK, P8S_KK |
| Wymagalność w ciągu 4 lat kształcenia | 15 wystąpień | ||
Seminarium doktoranckie – seminarium organizowane w grupie badawczej doktoranta przez cały okres kształcenia, a także prezentacje ustne własnych wyników na konferencjach.
Seminarium instytutowe – spotkania organizowane w okresie październik-czerwiec. Obecność doktorantów jest obowiązkowa.
Naukowa sesja doktorancka – prezentacja wyników pod koniec każdego roku akademickiego przez doktorantów I-IV roku kształcenia.
D. Moduł zajęć praktycznych (PRC)
| Przedmiot | Liczba godzin | Efekty uczenia się |
| Praktyki laboratoryjne | 40 | P8S_WG, P8S_UW, P8S_UO, P8S_UU |
| Praktyki dydaktyczne | 20 | P8S_UK, P8S_UU, P8S_KO |
| Praktyki popularyzatorskie | 2 aktywności | P8S_UK, P8S_UU, P8S_KO, P8S_KR |
| Wymagalność w ciągu 4 lat kształcenia | 60 + 2 aktywności |
Praktyki laboratoryjne – praktyki poza macierzystym laboratorium doktoranta.
Praktyki dydaktyczne – prowadzenie zajęć dydaktycznych, opieka nad studentami, praktykantami, uczniami itp.
Praktyki popularyzatorskie – wystąpienia skierowane do szerokiej publiczności w formie wykładów, pokazów, publikacji popularnonaukowych, wystąpień w podcastach, itp.
E. Lektorat z języka angielskiego (ENG)
| Przedmiot | Liczba godzin | Efekty uczenia się |
| English Conversations | 50/rok | P8S_UK |
| Wymagalność | 0 |
Zajęcia nieobowiązkowe w formie konwersatorium z lektorem języka angielskiego lub native speakerem.
Efekty uczenia się (8 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji):
P8S_WG – Wiedza. Zakres i głębia – kompletność perspektywy poznawczej i zależności
P8S_WK – Wiedza. Kontekst – uwarunkowania, skutki
P8S_UW – Umiejętności. Wykorzystanie wiedzy – rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
P8S_UK – Umiejętności. Komunikowanie się – odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym
P8S_UO – Umiejętności. Organizacja pracy – planowanie i praca zespołowa
P8S_UU – Umiejętności. Uczenie się – planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób
P8S_KK – Kompetencje społeczne. Oceny – krytyczne podejście
P8S_KO – Kompetencje społeczne. Odpowiedzialność – wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego
P8S_KR – Kompetencje społeczne. Rola zawodowa – niezależność i rozwój etosu

